▣ 전공: 서양철학(정치사상과 사회윤리) ▣ 교육 철학 1. 인간이 되어라(非人不傳 不才勝德) 2. 실천위주 인성교육(사례 중심 감화, 감동) 3. 인성 교육은“콩나물에 물주기”로 비유됨 4. 성적산정: 원본충실(30%), 상상력(30%)
▣ 강의 주제: 지휘권과 인권(04.20) 1. 교재내용 검토(지휘권과 인권) 2. 지휘권과 3H 리더십/4대유형의 리더 3. 지휘관의 책무와 장교의 책무 4. 존중 배려의 리더십 사례 조명 |
4대 유형의 리더십 스타일
(1) 똑부형(the clever and industrious) (2) 똑게형(the clever and lazy)
(3) 멍부형(the stupid and industrious) (4) 멍게형(the stupid and lazy)
"I divide my officers into four classes as follows: the clever, the industrious, the lazy, and the stupid. Each officer always possesses two of these qualities. Those who are clever and industrious I appoint to the General Staff. Use can under certain circumstances be made of those who are stupid and lazy. The man who is clever and lazy qualifies for the highest leadership posts. He has the requisite nerve and the mental clarity for difficult decisions. But whoever is stupid and industrious must be got rid of, for he is too dangerous."
Gen. Freiherr von Hammerstein-Equord(German Army-World War1)
LTC. Keith E. Bonn, Army Officer's Guide(48th edition, 1999) p. 94.
지휘권과_인권(강의자료).hwp
0.53MB
링컨의 리더십.ppt
0.8MB
'강의자료' 카테고리의 다른 글
군대윤리 기말시험(2012-1학기) 준비 중점 (0) | 2012.06.07 |
---|---|
한국의 장수상(리더상)과 윤리적 결심과정 (0) | 2012.05.19 |
[군윤중간시험 준비중점 2012-1] (0) | 2012.04.13 |
Military Professionalism and Challenges to MP (0) | 2012.04.07 |
계급의 권위와 리더십 (0) | 2012.03.22 |